Úvodní stránka Programy Otázky a odpovědi Rady a návody Zasílání novinek O autorech Kontakt

 

FAQ - Frequently Asked Questions

čili

Časté (i méně časté) otázky a odpovědi na ně

 

 

>> O těchto stránkách <<

  1. O čem probůh jsou tyhle stránky?

    Tyto stránky se týkají programů pro zpracování problematiky poválečných Mimořádných lidových soudů a příbuzných témat. Pokud vůbec netušíte, o co jde, pravděpodobně jste tu náhodou a nic zajímavého tu pro vás nejspíše není...

  2. Proč zde bývá reklama?

    Věřte mi, nemám v úmyslu bohatnout na historicích... Reklamní proužek, který vidíte na titulní stránce tohoto webového projektu, je daň za to, že tyto stránky vůbec mohou existovat. Server mls.mysteria.cz totiž není opravdovým internetovým serverem, tedy samostatným počítačem připojeným k síti internet, je to tzv. virtuální server. Stránky, které si právě prohlížíte, jsou ve skutečnosti uloženy na serveru webzdarma.cz, o který se stará firma AYA CZ. Ta umožňuje komukoliv, kdo o to má zájem, "vytvořit" si svůj vlastní internetový (virtuální) server a vystavit na něm své stránky, a to navíc úplně zdarma. Jedinou podmínkou je umístění jimi spravované reklamy na titulní stranu projektu, aby z toho měli alespoň nějaké peníze... Smiřte se tedy prosím s touto malou "otravností", bez ní by tyto stránky nevznikly.

  3. Proč vlastně tyto stránky vznikly?

    Pokud by to opravdu někoho zajímalo, pravý důvod je v mé lenosti. Na počátku, kdy existoval pouze jediný program pro MLS, se to všechno dalo zvládnout. Postupem času ale přibývali "klienti", ruzné verze programů, každý z programů byl v jiné fázi vývoje, v každém byly jiné typy chyb, instalace nebyla jednoduchá a vyžadovala většinou mou osobní účast, atd... Jednoho dne mi došlo, že to takhle dál opravdu nejde, sjednotil jsem všechny verze programů (a stále je sjednocuji) a napsal pro vás tyto stránky.

  4. A proč mysteria.cz?

    Když jsem registroval virtuální server týkající se MLS (v.t. dotaz Proč zde bývá reklama?), měl jsem na výběr z několika tzv. domén, tedy zakončení internetové adresy. Nakonec jsem z těchto možností (např. borec.cz, webzdarma.cz, aktualne.cz, atd...) vybral právě mysteria.cz. To proto, že kolem MLS je stále spousta mystérií, která vy historici jistě postupně odhalíte :).

  5. Na stránkách nefungují české znaky!

    Pokud na stránkách MLS vidíte některé české znaky, zvláště "š" a "ž", zkomoleně, pak je to důsledek toho, že jsem po úpravách stránky zapomněl stránku překódovat. Při tvorbě stránek totiž používám jiný typ kódování češtiny (a mimochodem podle mého názoru ten jediný správný, viz www.cestina.cz) než jaký se používá pod Windows.

    Pokud vám tato nesrovnalost vadí, jsou tu dvě možnosti řešení: okamžitým řešením je zvolit ve vašem prohlížeči (Internet Exploreru) položku menu Zobrazit->Kódování->Středoevropské (ISO) a znaky již budou zobrazeny správně. Druhým řešením je počkat, až si toho všimnu a opravím to sám, což obvykle netrvá dlouho...

    Novinka:tento problém by již vznikat neměl.

 

>> Používání MLS-programů obecně <<

  1. Pod jakými podmínkami mohu programy MLS používat? (licence)

    Programy MLS jsou pro vědecké využití šířeny zcela zdarma (předpokládá se, že jinak než k vědecké činnosti je stejně nelze použít...). Program můžete libovolně šířit dále, kopírovat, atd.

    Důležitá poznámka: program je šířen bez záruky. Za jakékoli škody způsobené přímo programem nebo jeho nepatřičnou interakcí s jinými programy (pravděpodobnost čehož je ovšem naprosto mizivá) autoři nenesou odpovědnost. Tím, že pracujete s programem MLS, zároveň souhlasíte s výše uvedenými podmínkami.

  2. Jak zjistím číslo verze programu?

    Jednoduše. Vyberte položku menu Nápověda->O programu. Tam by mělo být číslo verze uvedeno. Pokud tam není, pak máte jednu z nejstarších verzí daného programu a doporučuji přechod na verzi novou. Ze stránky Programy na tomto serveru si vyberte program, o který máte zájem a tam zjistíte podrobnější informace.

  3. Co je to BDE a proč jej potřebuji?

    BDE je zkratka z anglického "Borland Database Engine", což je název programu pro správu databází od firmy Borland. BDE je (hlavně) pro programátora opravdovým přínosem: sjednocuje rozhraní k databázím různých formátů (ačkoliv my používáme jen formát PARADOX), umožňuje tzv. lokální SQL dotazy, na nichž je v MLS-programech založeno filtrování a prohledávání dat, automaticky kontroluje správnost dat, hlídá průběžné ukládání dat na disk atd...

    Programy MLS používají BDE (ve verzi 3.5) a je proto nutné jej mít nainstalovaný předtím, než začnete s databází MLS pracovat. Naštěstí stačí mít BDE na svém počítači jen jednou, nezávisle na tom, s kolika MLS-programy pracujete. Programu je na tomto serveru věnovaná celá sekce, kde se můžete dovědět další informace.

  4. Jak dostanu program i s databází na jiný počítač?

    Chcete-li si například vzít práci domů, musíte splnit čtyři následující kroky:

    1. Na domácí počítač musíte přenést a nainstalovat BDE. Program se vejde na dvě diskety a stáhnout jej můžete na této stránce. Tento krok samozřejmě musíte provést pouze jednou pro jeden počítač.
    2. Na disketu musíte nahrát také samotný program, tedy soubor, který spouštíte (s příponou .exe), když začínáte pracovat s databází MLS. Nahrát můžete případně také nápovědu - soubor se stejným názvem jako program, ale s příponou .hlp.
    3. Konečně musíte na disketu nahrát také samotnou databázi. Ta je uložena v adresáři, který jste vyplnili při prvním spuštění čerstvě nainstalovaného programu kdysi dávno. Pokud si tento adresář nepamatujete, zkuste si prohlédnout konfigurační soubor s názvem programu, ale s příponou .ini. Tam je na prvním řádku tento adresář uveden.
    4. Doma musíte nejprve BDE, pak program a nakonec databázi nainstalovat, pokud nevíte jak na to (je to jednoduché), pak si na tomto serveru přečtěte informace uvedené na stránce konkrétního programu.
    Poznámka: diskety jsou bohužel dosti nespolehlivým médiem pro přenášení informací, často se na nich vyskytují chyby, a data pak nejdou zpětně přečíst. O tomto problému pojednáme ve speciálním dotazu níže.

  5. Jak zaktualizuji databázi připravenou na jiném počítači na tom svém?

    Vysvětlím to na příkladu, kdy jste si vzali práci domů, doma jste třeba přidali několik nových karet a chcete, aby se změny projevily i u vás v práci.

    Za předpokladu, že verze obou databází jsou shodné (což určitě jsou, pokud jste např. zkopírovali databázi z práce k sobě domů), je to jednoduché. Stačí adresář s databází doma překopírovat na disketu, donést do práce, pro jistotu zálohovat databázi, kterou chcete aktualizovat (= tu na počítači v práci) a data zkopírovat zpět z diskety do (pracovního) počítače. Do stejného adresáře, ve kterém byla původní databáze.

    Důležité upozornění: vyhněte se prosím tomu, že byste prováděli úpravy na dvou různých kopiích stejné databáze (tedy např. současně doma a v práci), aniž byste tu druhou databázi pravidelně aktualizovali! Základem dobré databáze je, že údaje v ní jsou konzistentní.

    Pokud víte, že verze databází jsou různé, například chcete databázi z jiného pracoviště, která pracuje s jinou verzí MLS-programu, obraťte se prosím na mne. Zatím neexistuje jednoduchá svépomoc.

  6. Jak zaručím spolehlivost dat na disketách?

    Diskety jsou někdy velmi nespolehlivé médium pro přenášení dat. Často se na nich objevují chyby, které způsobí, že z nich data zpět prostě nedostanete, nebo alespoň ne v původní podobě. Diskety jsou velmi náchylné na magnetická (a kdoví jaká ještě) pole, kterých se kolem nás vyskytuje dost. Magnetické pole vyzařují např. monitory, samozřejmě magnety, různé transformátory, atd... Navíc, diskety nemají příliš dobře vyřešenou ochranu proti prachu a různým nečistotám, které mohou citlivý povrch diskety poškrábat. O diskety bychom se proto měli celkem pečlivě starat, jinak nám dříve či později připraví nepříjemné překvapení. Snad nemusím zdůrazňovat, že bychom je neměli vystavovat prachu, kouři, neměli bychom je polévat (kávou rozlitou po stole třeba), ohýbat a podobně.

    Jsem zastáncem názoru, že vadné diskety by se měly okamžitě po zjištění, že nejsou v pořádku, nekompromisně vyhodit do koše.

    Dobrá, jak ale zjistit, že disketa, kterou chci použít již není vadná? Je to trochu pracné, ale lepší způsob mě nenapadá: jednoduše nakopírujte data na diskety, jako by byly v pořádku. A pak je zase zkopírujte zpět na disk, do nějakého dočasného adresáře (pozor, ať nepřepíšete původní data na disku!). Pokud se objeví hláška o chybném čtení z diskety, je zřejmé, že disketa je vadná, vyhoďte ji. Ještě je tu však jeden háček: nikdy nekopírujte zpět na disk data z diskety, na kterou jste právě data dostali. Windows totiž používají tzv. vyrovnávací paměť (již zmiňovanou jinde na této stránce), která v našem případě způsobuje to, že data, která již jednou byla někam přenášena (= na disketu), se uloží také do paměti a při příštím požadavku na jejich kopírování zpět na disk se kopírují pouze z této paměti a nikoliv z diskety. Celá procedura by pak ztratila smysl. Snad je to alespoň trochu srozumitelné a i kdyby ne, zapamatujte si pravidlo: nejprve nakopíruji všechna data na všechny diskety, pak vyndám poslední disketu z počítače, strčím tam první a postupně zkopíruji data zpět na disk do dočasného adresáře. Existuje také jednoduchý trik, jak poznat, že se data opravdu kopírují z diskety: prostě - trvá to dlouho. Diskety jsou velice pomalé. Pokud jsou data zkopírována podezřele rychle, ke čtení z dikety nejspíš vůbec nedošlo.

    Touto procedurou máme zajištěno, že z disket lze nyní číst. Zbytek už je na vás, viz první odstavec této odpovědi...

 

>> Používání MLS-programů - konkrétní problémy <<

  1. Kdy si mohu být jistý, že data, která jsem změnil/přidal, jsou opravdu uložena na disku?

    Upřímně řečeno, úplně jist si můžete být málokdy.

    Ale situace v žádném případě není až tak dramatická. Programy pro MLS jsou vytvořeny tak, aby vaše změny ukládaly vždy, když se přesunete z libovolné karty na nějakou jinou (tedy: zmáčknete-li např. tlačítko ">" na hlavní liště s tlačítky). Provedete-li tedy v tabulce nějakou změnu a přesunete-li se na nějakou jinou osobu, máte téměř 100% pravděpodobnost, že data jsou již opravdu uložena na pevném disku.

    Přecejen je tu však jistá velmi nepravděpodobná možnost, že v té době data uložena nejsou. Popišme si tento problém podrobněji: přesunete-li se na jinou kartu v tabulce, program zavolá funkci BDE pro uložení tabulky (v.t. Co je to BDE a proč jej potřebuji?), BDE zase ihned zavolá jisté funkce samotného systému Windows. V této fázi je to tedy na Windowsech, aby fyzicky uložily vaše data z paměti na pevný disk. Systém však někdy používá tzv. cache - vyrovnávací pamět, tzn. že data neuloží hned, ale až tehdy, když nebude mít nic jiného na práci. Uživatelova práce s počítačem se tak výrazně urychlí (neboť systém se nezdržuje zapisováním dat na pomalé pevné disky pokaždé, když si nějaký program vzpomene), ovšem pro naše programy je tato funkce spíše na škodu. Pokud by například vypadl proud během doby, kdy Windowsy mají naše změny uloženy jen ve vyrovnávací paměti, dojde ke ztrátě dat (změn). K podobnému výsledku dospěje počítač tehdy, "zamrzne-li" právě v tuto dobu. Ke ztrátě dat výše popsanými způsoby dochází naštěstí opravdu zřídkakdy.

    Mnohem častěji docházelo ke ztrátě dat v jiném případě. Některé stařičké verze programů MLS obsahují chybu, která způsobovala ztrátu nově napsaných karet. Stávalo se to však jen tehdy, když jste po přidání nových karet do databáze ihned zavřeli program. Ihned znamená "aniž byste se přesunuli na nějakou jinou kartu". Pak jste mohli přijít o jednu nebo několik málo čerstvě napsaných karet. Chyba se vyskytuje u stařičkých verzí MLS-programů, hlavně u těch, které ještě nejsou označeny verzí (a přiznávám, že těchto je v oběhu zatím většina). Pokud máte program bez čísla verze, doporučuji přechod na verzi novou. Pokud nevíte, jak číslo verze zjistit, podívejte se na příslušný dotaz na této stránce.

  2. Občas se mi ztrácejí data!

    Podívejte se prosím na výše uvedený dotaz týkající se ukládání dat.

  3. Mohu v databázi používat neúplné kalendářní datum?

    Mohu tedy, neznám-li např. přesné datum narození, zanést do karty něco jako "prosinec 1890"?

    Zatím bohužel ne. Z programátorského hlediska se totiž jedná o obzvlášť obtížný oříšek. V současných verzích MLS-programů se o kalendářní data stará BDE (v.t. dotaz Co je to BDE a proč jej potřebuji?). Ten mi jako programátorovi obrovskou měrou ulehčuje tvorbu databázových programů: sám hlídá správnost data (proto do databáze např. nedostanete datum 29.2.1941, protože tento rok není přestupný) a hlavně umožňuje výpočty s daty: kalendářní data lze velmi jednoduše porovnávat nebo počítat rozdíl dvou dat a zjistit tak třeba jak staří byli souzení lidé, nebo kolik dní strávili ve vazbě či vězení apod. Bohužel, neúplné datum je pro BDE totéž, co neplatné datum. Jejich zavedení by tedy pro mne znamenalo vzdát se všech výhod, které BDE poskytuje, a naprogramovat všechno samostatně, od začátku, "nasekat" tam jistě spoustu chyb a tak dále...

    Někteří uživatelé to provizorně řeší fiktivně úplným datem, např. 11.11.1901 pro ně znamená jen rok 1901. To je ale řešení ze zjevných důvodů naprosto nevyhovující.

    Na řešení z mé strany se pracuje, již mám vymyšlenou část postupu, jak to zařídit, je jen otázkou času, kdy budou funkce pro neúplná data implementovány. Prosím proto všechny, kterých se tento problém při používání MLS-programů negativně dotýká, aby neváhali a ozvali se na kontaktní adresu. Čím více požadavků bude, tím dříve se funkce v programech objeví. :)

  4. Omylem jsem do nepatřičné kolonky zapsal kalendářní datum a nemohu je smazat!

    Ano, vyskytuje se tu tento problém. Je způsoben již několikrát zmiňovaným BDE a jeho zabudovanou automatickou kontrolou správnosti dat. BDE bohužel pokládá žádné datum za nesprávné datum a nepovolí jej uložit. Řešení? Zajeďte kurzorem do patřičné kolonky a zkuste zmáčknout kombinaci <Ctrl>+Delete, stisknete tedy klávesu Ctrl a současně klávesu Delete. Datum by mělo zmizet úplně. Pokud to nefunguje, máte patrně jednu z nejstarších verzí daného programu a doporučuji přechod na verzi novější.

 

>> Ostatní záležitosti <<

  1. Kdo je autorem MLS-programů?

    Matouš Borák. Viz také stránku věnovanou autorům.

  2. Nemám přístup na internet. Co mám dělat?

    Hmm, opravdu ještě někdo takový existuje? Při tvorbě těchto stránek jsem počítal s tím, že všechny vědecké instituce připojené jsou. A pokud potřebujete pracovat s MLS-programy např. doma, pravděpodobně nejlepším řešením je přesunout si programy z práce na disketách (viz dotaz Jak dostanu program i s databází na jiný počítač?). Pokud je to pro vás opravdu problémem, můžeme se indiviuálně domluvit na jiném způsobu předání programů. Prosím, pošlete mi alespoň jeden "startovní" e-mail, ve kterém mi popíšete situaci. Určitě se dohodneme.

     

 


Poslední úprava této stránky:    11.11.2010 23:02:50